Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică a Republicii Moldova
Linia de informare 08001 0008

Va reveni Moldova la reglementarea de stat a prețurilor produselor petroliere? 

6 februarie 2020 • Vizualizari: 472

Va reveni Moldova la reglementarea de stat a prețurilor produselor petroliere? 





sursa: infomarket.md

Comentariul agenției InfoMarket

 

Pe fonul schimbării prețurilor cu amănuntul pentru produsele petroliere, în ianuarie 2020 a luat amploare valul de nemulțumire, care, la rândul său, a devenit catalizatorul ideii revenirii la reglementarea de stat a prețurilor carburanților.

 

Amintim că pe 17 ianuarie, importatorii au majorat prețurile cu amănuntul cu 3-12%, cu trimitere la o serie de factori: creșterea anuală a accizelor pentru produsele petroliere (de la 1 ianuarie acestea au crescut cu 10%); situația de pe piețele mondiale – prețul barilului în octombrie-noiembrie nu a depășit $60, iar la începutul lunii ianuarie ajungea la $69; devalorizarea leului, înregistrată în ianuarie. Iar deja pe 31 ianuarie, prețurile carburanților au fost reduse cu aproximativ 1,5%.

 

Și iată că deja a treia săptămână consecutiv, în presă se promovează activ ideea că mecanismul actual de formare a prețurilor produselor petroliere trebuie să fie înlocuit cu reglementarea de stat.

 

Marți, șeful Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică, Veaceslav Untilă, a cerut susținerea parlamentului pentru plafonarea tarifelor pentru produsele petroliere. La întâlnirea cu președintele parlamentului, Zinaida Greceanîi, el a prezentat o analiză care confirmă necesitatea plafonării tarifelor produselor petroliere, cu rugămintea de a susține inițiativa respectivă a guvernului. Interlocutorii au discutat necesitatea modificării regulilor pe piața resurselor energetice, subiectul resurselor regenerabile de energie și situația de pe piața produselor petroliere. Speakerul a subliniat necesitatea unor mecanisme eficiente de reglementare în domeniul energiei și a exprimat disponibilitatea pentru cooperare în procesul de perfecționare a normelor legislative din acest domeniu.

 

Piața produselor petroliere întotdeauna a fost în atenția statului, societății, presei. Până în 2002, prețurile pentru carburanți erau reglementate doar de mecanismele de piață. În mai 2002, statul în premieră a intervenit în reglementare: ANRE a adoptat hotărârea de aprobare a metodologiei de formare și aplicare a prețurilor produselor petroliere. Tot atunci a fost în premieră introdusă norma rentabilității (profitului) pentru participanții de pe piață. Astfel, a fost stabilit că ”pentru activitatea de import și comerț cu ridicata, dar și de comerț cu amănuntul cu produse petroliere de bază și gaz lichefiat, norma anuală a rentabilității (profitului) nu poate depăși 10% din cheltuielile anuale și de consum, legate de aceste genuri de activitate”. În anii următori, metodologia de formare și aplicare a prețurilor produselor petroliere a fost ajustată, dar limita de rentabilitate de 10% a fost păstrată.

 

Iar în 2016, statul a decis să aplice reglementarea prețurilor de pe piață: din mai 2016, ANRE a început să stabilească prețuri plafon o dată la două săptămâni.

 

Timp de 25 de luni – din mai 2016 și până în iulie 2018, ANRE a aprobat 56 de hotărâri privind prețurile plafon pentru carburanți. În baza analizei situației de pe piețele internaționale, cursul monedei naționale și o serie de alți indicatori, timp de doi ani, ANRE de 33 de ori a majorat prețurile și de 23 de ori le-a micșorat. Așa e tendința prețurilor mondiale pentru materii prime și produse petroliere.

 

Dar din iulie 2018, prețurile produselor petroliere în Moldova au fost înghețate, ca urmare a faptului că Ministerul Economiei a contestat în judecată procedura de stabilire de către Agenție a prețurilor plafon. În consecință, instanța a decis să anuleze această practică și până la aplicarea unei noi metodologii, să ”înghețe” prețurile carburanților la nivelul lunii iulie din 2018. În martie 2019, ANRE a aprobat noua metodologie de formare și aplicare a prețurilor carburanților. Odată cu excluderea noii formule, destul de complicate, de formare a prețurilor, a fost readusă rentabilitatea maximă pentru companii importatoare, de 10%. Printre inovații a fost stabilit, între altele, că o serie de cheltuieli ale companiilor nu vor fi luate în calcul, cum ar fi, de exemplu, sponsorizările, cheltuielile nejustificate din punct de vedere al ANRE, etc.

 

Apropo, pe durata celor nouă luni de ”înghețare” a prețurilor prin decizia instanței, Moldova se putea realmente confrunta cu un deficit de carburanți. Se știe că aproape toți importatorii moldoveni sunt parte a grupurilor internaționale și importă 90% din carburanți de la rafinăriile din România. În vara anului 2018, piețele mondiale erau în creștere și spre toamnă tot mai des apărea întrebarea: de ce să livrăm carburanți în Moldova, unde companiile-fiică înregistrează pierderi din imposibilitatea de a modifica prețurile. Situația s-a schimbat în toamna aceluiași an, când prețurile mondiale au început să scadă și deja la începutul anului 2019, companiile au reușit să acopere pierderile din vară. În final, totul s-a terminat cu bine, dar riscurile au fost foarte mari – atât pentru importatori, cât și pentru țară.

 

Este de menționat că în țările cu economie de piață, prețurile produselor petroliere nu sunt reglementate de stat. În lumea modernă, prețurile de vânzare se formează pe piața liberă, în funcție de cererea existentă și ofertă.

 

Imediat după ce a fost aprobată noua metodologie (în vigoare și acum), companiile au redus prețurile cu aproximativ 1-3%. Am urmărit dinamica prețurilor de atunci și până în prezent: în perioade diferite, s-au schimbat prețurile pentru diferite tipuri de carburanți.

 

Schimbarea prețurilor carburanților în Moldova în perioada martie 2019 - ianaurie 2020

 

 

Martie 2019

Mai
2019

Iunie
2019

August 2019

Octombrie 2019

Decembrie 2019

18 ian. 2020

31 ian. 2020

În medie în această perioadă

A-95

-2,9%

+6,0%

 

-2,6%

 

 

+3,0%

-1,3%

+2,2

Dz

-0,9%

+5,1%

-2,9%

-2,1%

-0,1%

 

+4,0%

-1,5%

+1,6

Gaz

-3,2%

 

 

-5,6%

-0,5%

+3,2%

+11,5%

-1,4

+4%

 

 

Apropo, dinamica prețurilor pe piețele mondiale conform situației de la începutul lunii februarie este de așa natură, că în timpul apropiat ne putem aștepta la reducerea prețurilor cu amănuntul.

 

Când justifică modificarea prețurilor, importatorii țin cont de trei motive de bază: situația de pe piețele mondiale și, ca urmare, schimbarea prețurilor de livrare de la rafinării; majorarea anuală a accizelor pentru carburanți, prevăzută în fiecare buget de stat al țării; modificarea cursului leului moldovenesc față de dolarul SUA (prețurile mondiale pentru carburanți sunt stabilite în valuta americană).

 

Cu prețurile mondiale totul este clar, putem doar să le urmărim, dar să ținem cont că din momentul cumpărării carburantului la rafinărie și până la importul lui în Moldova trec 2-3 săptămâni. Dinamica cursului monedei naționale tot nu este un secret. Putem atrage atenția și creșterii anuale a accizelor. Majorarea lor cu 10% din 2020 a dus la creșterea prețurilor de vânzare cu amănuntul cu 2,2% (benzină); cu 1,22 (motorină) și cu 1,01% (gaz lichefiat). Aceasta este ponderea accizelor în scumpirea operată în ianaurie.

 

Operatorii pieței atrag atenția autoritățior asupra unor factori care nu sunt legați de piață, dar care direct influențează majorarea prețurilor cu amănuntul în Moldova. Reglementarea lor poate influența direct situația de pe piață.

 

În primul rând – numărul mare de benzinării din țară, care continuă să crească. Acum cinci ani, numărul lor era de aproximativ 600. În prezent sunt 710. Și continuă construcția altor stații. Nu există vreun plan de stat de amplasare a acestora. Cheltuielile de deservire a stațiilor PECO sunt aproximativ egale, indiferent dacă vând o tonă de carburant sau 100 de tone, iar rentabilitatea depinde de volumul vânzărilor. Divizarea vânzărilor duce la cheltuieli sporite și influențează direct asupra costului final al produsului.

 

Importatorii atrag atenția asupra scumpirii serviciilor Centrului tehnic de securitate industrială și certificare (CTSIC SRL), care fiind monopolist pe această piață, eliberează certificate pentru fiecare lot de carburant importat. Timp de un an, costul acestui serviciu a crescut cu 30-40%.

 

De asemenea, prețul este influențat de taxa pentru unitățile comerciale, stabilită de autoritățile locale atât pentru punctele comerciale, cât și pentru benzinării. Problema constă în faptul că legea nu stabilește mărimea maximă a taxei și în unele localități (din afara capitalei), autorizația autorităților locale costă 250 de mii de lei pe an. Timp de un an, această taxă în Chișinău a crescut cu 44%, iar în Bălți – cu 134%(!). Aceste cheltuieli tot sunt incluse în prețul de vânzare cu amănuntul.

 

O nuanță importantă. Companiile mari (inclusiv de transport, dar și producătorii agricoli, în special în perioada lucrărilor agricole), când semnează contractele de cumpărare a unui volum mare de combustibil, obțin reduceri de până la 6-7%. Și instituțiile de stat cumpără carburanți pe bază de licitații, la cel mai bun preț și cu achitare în rate. Acest lucru înseamnă că prețul de la pompă îi vizează în special pe cei care se folosesc de propriul automobil.

 

Experții atrag atenția că, pentru prima dată în mulți ani, modificările ce vizează o anumită piață sunt discutate fără participarea operatorilor de pe această piață. Cu toate acestea, acum doi ani, Ministerul Economiei a contestat în judecată (și decizia nu a fost anulată de nimeni) procedura reglementării de stat a prețurilor cu amănuntul pentru produsele petroliere ...

 

Orice piață și economie în general are nevoie de reguli de joc clare și de dorit să fie cel puțin pe termen mediu. Când regulile se schimbă în permanență și încă pe parcursul anului, vor fi puțini cei (în special investitori străini) care vor dori să lucreze pe piață, să investească și să facă planuri de viitor în țară. Practica a demonstrat în repetate rânduri că pentru dezvoltare în condițiile economiei de piață, nu există alternativă dialogului între autorități și business. // 05.02.2020 — InfoMarket.